SILA LETAKKAN AYAT ANDA DI DALAM INI

| Site ne aku yg punya |

copyrighted by Harsida Jasmin a.k.a 2heQ





Suka x blog Xcad??

About Me

My Photo
Proff Xcadbury El-Insomniac
Malaysia
The Struggler
View my complete profile

| Respected Buddy'z |

Kadang2 Kita DIAM ka???



Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam memberi komen..
Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam menegur.. 
Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam memberi nasihat..
Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam memprotes..
Kadang-kadang kita hanya perlu DIAM dalam persetujuan..


Tetapi....


Biarlah DIAM kita mereka faham ertinya..
Biarlah DIAM kita mereka terkesan maknanya..
Biarlah DIAM kita mereka maklum maksudnya..
Biarlah DIAM kita mereka terima tujuannya..


Kerana....


DIAM kita mungkin disalah tafsir..
DIAM kita mungkin mengundang syak wasangka..
DIAM kita mungkin disilap terjemah..
DIAM kita mungkin tidak membawa apa-apa maksud..


Maka....


Jika kita merasakan DIAM itu terbaik,
Seharusnya kita DIAM..
Namun seandainya DIAM kita bukanlah sesuatu yang bijak,
Berkatalah sehingga mereka DIAM... :)

tp kalau x maw DIAM jgk...
better TIDUR !!!

SYUKUR KU PADA-MU


Segala puji dan pujian, selayaknya buat Tuhan, oleh kerana takdir dan kerahmatan, hingga kini aku masih lagi rasakan, nikmat secebis kehidupan. Selalu kuharapkan, sentiasa dihiasi dgn keindahan Islam dan iman, sebagai petunjuk sepanjang perjalanan, sehingga akhir kalam sebuah kehidupan, peneman setia disaat kematian, itulah di hari ini aku doakan, diulang tahun sebuah kelahiran.

16 Dec 2011, genap 22 tahun aku menghirup udara rahmat Allah.. Bersyukur kehadrat mu Ya Allah.. Sampai ke saat ini aku masih mampu menghirup udara yg sama lagi.. masih bernafas dengan cara yg sama lagi.. masih menapak d sini lagi .. d sini..,,, d dunia yg sementara ini.. namun, tiada kata lain yg mampu aku panjatkan..., hanya SYUKUR kpd Mu Ya Allah..

Sedangku terus memanjat syukur kpd-Mu.., tersentap hati ini...  Mana AYAH??? (Aku sendiri x tahu apa 


sebenarnya panggilan yg sepatutnya aku panggil utk insan yg bergelar bapa.. Abah ka?? Ayah?? Papa?? Aku x 


tahu...)   x ku b’kesempatan merasai semua itu... ;(


Ketika aku dilahirkan… Tuhanku berkehendak untuk ketika itu… saat yang sama dimana aku terlahir…. ketika itu pula ayah dah pergi 40 hari meninggalkanku untuk selamanya… waktu dan saat aku dilahirkan adalah waktu  yang mana  ayah dah pergi genap 40 hari yg lalu menghadap Tuhan untuk selamanya... Ayah x tunggu pun anak dia yg sorg ni lahir dulu... atau mungkin aku terlambat 40 hari utk beri kesempatan ayah tatap muka anak dia yg sorg ni... anak ayah yg sorg ni ja ayah ada... knp ayah x tunggu kita...????  knp???  Kesian kat ibu kena harungi semua tanpa ayah...

Ayah…,,,  walaupun kita tak bersama sejak ibu melahirkan dan menghadirkan ku d dunia yg fana ini,,,,… aku tidak pernah kehilangan kasih… aku tetap memiliki kelembutan dalam hati dari ibu dan kekuatan dlm diri dari ayah...krn aku dilahirkan dari perut ibu & dari jasad ayah… yang memiliki KASIH YANG ABADI dalam diri... Sebuah Anugerah Abadi dari Tuhan...


Nak sangat pesan kat ayah..., anak ayah dah besar dah... 22 tahun dah...  ibu dah jaga owg genap 22 tahun... dan genap 22 tahun 40 hari ayah kat sana kn??? Semoga roh ayah sentiasa d cucuri rahmat.. semoga bahagia d sana.. kalau ayah x blh tunggu owg kat dunia ni...., ayah pulak kena tunggu owg kat ‘sana’ ya... tp owg x blh p ‘sana’ dulu... owg kena jaga ibu kat dunia ni dulu... kena balas jasa ibu dulu.. utk cari bekalan dunia dan akhirat... utk bawa p jumpa ayah... blh kan??? Blh ka tidak?? Blh ka tidak???

Utk ibu..., terima kasih krn tabah & kuat utk terus berjuang demi kesenangan hidup owg... owg bangga ada mak mcm ibu.. terima kasih kerana pinjamkan owg duduk kat perut ibu sebelum owg di lahirkan kat dunia ni..., walaupun ayah x tunggu pun owg kan... tp xpa kan Bu... ada hikmah kan Allah wat mcm tu... Owg fhm... ibu mesti lg fhm kan... Allah kan Maha Mengetahui .... Allah x akan uji kalau kita x mampu nak hadapi kan.....  xpala... owg x lama lagi grad bu... InsyaAllah..., x lama lg..., owg dah blh keja la... nnt turn owg plak jaga ibu...... Terima Kasih atas semua jasa dan pengorbanan mu... Syurgaku Dunia Akhirat... Semoga SYURGA menjadi milik semua.... InsyaAllah kita berusaha kearah itu.... Amin....


rasakan di hatimu
secebis kasihku
yg kian merindui mu
biarkan kau tiada di mata ku
asal kau bersama Penciptaku
juga Penciptamu
yg menjanjikan
pertemuanku denganmu
di Syurga milik Yang Satu..
AMIN...






Actuallyyyyyyyyyyy

apa bezanya kau dan aku?



Hanya kerana aku kasar..aku sinis dan aku straight to the point..kau mengatakan aku tiada adat..tidak lembut dan tidak berhemah..kau membandingkan aku dengan kau yang baik..berbudi bahasa..tidak gedik dan tidak perasan bagus seperti aku..

dalam kasar aku yang kau benci..aku tidak pernah bercakap tentangmu dibelakangmu..
dalam lembut kau yang kau banggakan..kau sentiasa bercakap tentang aku dibelakangmu..
jadi apa bezanya kau dan aku?

demi untuk menyakitkan hati aku..kau kata depan aku..buat apa muke je lawa tapi perangai harem..baik muke hodoh tapi perangai cantik..aku tertanya-tanya,,tujuan apakah perkataan itu..aku tidak pernah merasakan diri terlalu cantik atau merasakn diri terlalu hodoh..cukup bersyukur dengan apa yang ada..

sekiranya aku ini bagi kau cantik..tidak pernah aku menghina orang yang hodoh..
sekiranya aku ini baagimu hodoh..aku juga tidak akan membenci org yang cantik..
aku hanya mahu hidup seadanya..
seteruk teruk aku pada pandangan kau..aku tidak pernah mengeluarkan perkataan sedemikian rupa didepan engkau kerna takut akan melukakan hati kau..
sebaik baik kau pada pandangan aku..kau memperkatakan perkataan perkataan yang kau sudah pasti akan melukakan hati aku,,
jadi apa bezanya kau dan aku?

dan kau lelaki..Kau sentiasa menyatakan aku tidak alim..perempuan seperti aku tidak pantas untuk kau..kau mengejek pakaianku malah membandingkan ku dengan perempuan yang lebih alim bagimu hingga kau buat aku rasa rendah diri..

namun..sealim alim kau..kau memandang tidak berkedip kedip jugak pada perempuan2 yang kau ejak..jadi apa beza kau dan aku?

kau berpuas hati dengan hartamu..kau memandang aku sebagai seorang yang loser..kesian dan lemah..
bile aku lapar aku makan..
bila kau lapar...kau makan.
jadi apa beza kau dan aku?

kau membenci peribadiku..kau sentiasa membuat contoh bahawa peribadimu harus aku contohi..
silap kau aku tak pernah hitung walau peribadi aku tidak sehebat peribadimu..
tapi sehebat hebat peribadi kau..kau tidak lepas dari menghitung, mengira dan mencari silapku..
jadi apa beza kau dan aku?

sampai suatu saat..aku akan mati..jasadku dimamah bumi..sampai suatu ketika..kau akan mati jua..jasadmu dimamah bumi jua..jadi apa beza kau dan aku??

jadi sebenarnye kau sentiasa mengatakan ..jauh bezanya aku dan kau..maksudnya apa?

kau terlupa..bahawa aku dan engkau sesama manusia..sepertimana kau benci orang menghakimi engkau..begitu jualah aku benci org menghakimi aku..

kau bukan tuhan..kau tak layak menghukum dan menghakimi org lain kerana kau sendiri tiada bezanya dengan orang lain..
aku manusia..kau manusia..sampai masa..yang akan menghukum aku dan kau hanyaLAH ALLAH..DONT FORGET.

so.., apa bezanya kau dan aku???

x da beza kan????

NONSENSE !!!!!!!

DEATH AROUND US...


"SENT MY REGARDS TO YOUR FATHER"
My son Ahmad

Ummi do not know why you insist on this morning
Go to the market to spend our household
Where the perpetrators are usually neither read nor write
you said, "Let neither read nor write at home,
Ummi studying alone in a room
Let Ahmad who went to the market
But this once"

You are very adamant
My son Ahmad
Umi no prejudice to you
My little man that I am also proud of your father
Then you shall go to bring pieces of metal left
To be changed with just anything alive today
Ummi and then come back late in the Quran we love
Then sudden jarring sound of sky

Aircraft from hell come again
Followed by loud sounds dentum
seemed close to the ear Ummi
Then suddenly with you worry Ummi
and rushed out of the house
like its neighbor Ummi
Find out what happened
all ran to the markets where you go
My son Ahmad

Then read not see it sprawling on the road
Among the immobile raga raga-other
You're dying there. Hand that moved
My son Ahmad
Ummi spontaneously seek help
In the mouth there is only voice
So we know the voice
"Allah, Allah, Allah, Allah!"
Poor low

But strong enough to pierce the highest heavens
And God appears to give you the love in the morning
Also in Umm
I'm saying last word in your ears,

"My son loved ones,
Please leave a message on the father in heaven Ummi
that
unlearned will continue the struggle you
UMI will continue to match you
Good bye my dear Ahmad
Good bye my love syahid

Apparently God has called you this morning
Let Ummi was last cry
take you to go to the park real life
where dad waited at the gates
Umm yes I wait, wait
We will come together again like before ...
Laailahailallah Muhammadarrosulullah
Innalillahi innailaihirojiuuuwn wa ... "


There they JIHAD AGAINST ENEMIES OF ALLAHAND WE ARE STILL HERE WITHGUARD temporal


Duhai KASIH Si Ibu & SAYANG si Anak (Iqbal Fahreen)

Salam....kisah benar menyentuh perasaan..kasih seorang ibu...


 kebelakangan ni..., sebut sahaja pasal kematian, aty ni mesty cpt tersentuh... hiba rasa'y.. terdetik nak publish pasal hamba Allah yg sorg ni...

moh lah jadikan iktibar hidup kita..
sedangkan insan yg kecil lagi tidak berdosa senang ja Allah nak amik nyawa'y..,
ni kan lagi kita yg idup penuh 'liku-liku kasar'..

so.., plz kindly read this things..









...Mak pandang jenazah abang yang terbaring kaku. Walaupun muka sembap, perut membusung, namun mak nampak ketenangan pada wajah abang. 

Mak ambil pisau. Mak potong baju-T yang tersarung pada tubuh abang, baju terkahir yang abang pakai, Mak terpaksa potong kerana kerana baju itu tidak muat untuk melalui perut abang yang 'buncit'. 


Tapi, mak akan simpan baju itu. Mak tak cuci, sesekali boleh mak cium baju itu, sekadar pengubat rindu di hati. Kemudian abah kendong tubuh abang ke pangkin yang telah disediakan. Lalu abah dan mak mendikan jenazah abang. Hanya kami berdua. Mak tak mahu orang lain. Biar tangan abah dan mak yang menjiruskanair buat kali terakhir pada tubuh kecil abang. 

Mak nampak anak mata abah, berkaca-kaca, setitis dua air matanya tumpah, mengalir di pipi, tapi cepat-cepat abah sapu dengan lengan sasanya. 

"Bang, jangan menangis. Kita selesaikan hingga ke titisan terkahir," begitulah kata mak pada abah. 

Setelah abang dimandikan, mak bantu abah kapankan jenazah abang. Pun hanya kami berdua juga. biar tangan kami saja yang memakai dan membalutkan kain terakhir pada tubuh abang. 

"Kakak, jangan menangis. tak baik buat abang macam tu!" 

Itu pesan mak semasa kakak-kakak mahu mengucup dahi abang buat kali terakhir. Abah pula selepas mengucup dahi abang, cepat-cepat abah menjauh memalingkan muka. 

Mak nampak air mata abah berjuntaian membasahi pipi. Dan buat kali terakhir itu juga, mak usap dahi abang. Mak senyum, lantas kucup dahi abang. 

Mak bisikkan: "Abang tunggu mak di syurga ya!" 

Akhirnya, wajah abang 'ditutup'. Kami sembahyangkan abang buat kali terakhir. Ramai betul jemaah yang turut serta. Setelah itu, kami bawa abang ke tanah perkuburan. 

Abah masuk ke dalam liang lahad untuk menyambut jenazah abang. Alhamdulillah, semua kerja dipermudahkan. Abang sudah selamat di sana. 

Bertubi-tubi mak terima ucapan takziah daripada tetamu yang datang. Abang nak tahu, ada satu soalan yang mereka tanyakan pada mak. 

Soalan itu asyik terngiang-ngiang di telinga mak. Tanya mereka: "Kakak uruskan jenazah anak kandung sendiri, tapi setitis air mata tak jatuh ke pipi? Kenapa kakak tidak menangis?" Itulah soalan mereka. 

Mereka hairan kenapa mak tidak menangis, sebaliknya bibir mak tidak lekang dengan senyuman. Kenapa mak masih mampu tersenyum di saat memangku sekujur tubuh yang pernah berada dalam rahim mak dulu? Empat tahun dua bulan mak membesarkan Abang. Mak selak helaian demi helaian paparan kertas dalam diari yang sedikit usang itu. Aduh! Banyak sungguh memori yang tercatat di dalamnya. Membacanya bagaikan meruntun jiwa mak kembali mengenangkan perjalanan derita Abang sejak lahir hingga menghembuskan nafas terakhir. Mata mak terpaku pada catatan peristiwa lebih kurang tiga bulan sebelum Abang pergi. Mak rasa, di sinilah terkandung jawapan yang mak cari-cari. Jawapan untuk soalan yang mereka tanya kenapa mak tidak menangis?

Mak akan bacakan sedikit rentetan diari ini supaya mereka tahu kenapa mak tidak menangis, sayang.

Januari 2011- Perut Abang semakin membusung kerana hati membengkak. kata doktor, semua organ dalaman Abang sudah rosak, sudah 'reput'. Tidak boleh diselamatkan lagi. Tidak mengapa. Hati mak berkata, cukuplah! Tidak akan ada lagi pembedahan untuk Abang.

26 Februari 2011- Hari ini ulang tahun ke-4 abang. Dua hari sebelum itu, mak tanya, abang nak kek apa? Abang jawab, nak kek lori sampah! Hah Hah.. Tergelak mak. Abang suka sangat melihat lori sampah yang lalu setiap pagi depan rumah. Sebab itu abang nak kek bentuk lori sampah, Puas mak dan abah melilau sekitar Kuala Lumpur , tetapi tak jumpa kek macam tu. Tak ada yang sanggup buat kek macam yang Abang minta. Mak kecewa! Selama ini, mak tunaikan apa saja permintaan Abang, tapi kali ini mak gagal. Mak belikan kek coklat strawberi sebagai pengganti. Dengan perut membusung, dada berombak kerana sukar bernafas, Abang masih tersenyum dan nampak ceria melayan rakan-rakan yang datang, sama-sama menyanyikan lagu hari jadi abang. Dan ketika itu, hati mak sudah terdetik, mungkin ini hari jadi abang yang terakhir.



7 Mac 2011- Keadaan abang semakin kritikal. Perut abang semakin membesar. Abang tidak mampu untuk bergerak dan lebih banyak terbaring serta asyik sesak nafas. Mak semakin tidak tahan melihatkan keadaan Abang sebegini rupa. Mak bawa Abang ke IJN, rumah 'kedua' abang sepanjang tempoh hayat Abang. Kata doktor, tiada apa yang boleh dilakukan lagi. Abang hanya menanti waktu. mak angguk perlahan-lahan. Mak redha dengan ketentuan ilahi. Dalam hati mak juga terdetik, masa Abang sudah tidak lama lagi. Para ibu di wad tersebut asyik bertanya pada mak, macam mana dengan keadaan Abang? Mak cuma mampu untuk jawab, "InsyaAllah, Abang akan sihat!" Mak terpaksa cakap begitu pada mereka, sebab mak tidak mahu mereka semua lemah semangat jika mereka tahu Abang sudah tiada harapan lagi. Mereka pun sedang bertarung dengan ujian Allah apabila anak-anak yang dikasihi ditimpa penyakit. jadi biarlah jawapan yang mak beri itu kedengaran manis pada telinga mereka. Pahitnya, biarlah mak sendiri yang telan.

13 Mac 2011- Hari ini merupakan hari Ahad. Mak pinta kebenaran doktor untuk bawa Abang pulang kerumah . Doktor izinkan. Biarlah Abang habiskan waktu-waktu terakhir bersama keluarga. Dan disaat-saat akhir ini, mak mahu tunaikan apa saja permintaan Abang. Di rumah, setiap hari mak akan tanya, "Abang nak apa harini?"

Mak masih ingat pada suatu pagi, abang menjawab, "Mak, Abang nak naik kereta bomba!"

Mak termenung dengar permintaan Abang. Bila abah pulang ke rumah, terus mak ajak abah keluar. Abah tanya pergi mana?

Mak jawab, "Balai bomba!"

Sampai di situ, mak meminta izin daripada pegawai bomba. Mak kata padanya, Abang teringin sangat nak merasa naik ke dalam trak bomba. Pegawai itu cuma garu-garu kepala, kemudiannya menggeleng-gelengkan kepala. Belum sempat pegawai bomba itu menjawab, lantas mak tarik baju Abang ke paras dada.

Separuh berbisik, mak beritahu pegawai itu, "Encik, ini anak bongsu saya dan hanya menanti masa untuk 'pergi'! Benarkan saya tunaikan impian terakhirnya ini!" Bila lihat perut Abang yang buncit dan dada dipenuhi kesan parut dan jahitan, pegawai itu tidak tunggu lama. Terus dicapainya kunci, dibuka pintu salah satu trak bomba itu. Lantas dia terus dukung Abang dan letakkan Abang ke atas tempat duduk bahagian pemandu. Abang nampak gembira sangat biarpun cuma 15 minit abang di dalam trak itu. Tetapi Abang tidak perasan, ketika itu mak palingkan muka selama lima saat. Sekadar mahu mengelap titisan air mata yang mula bertakung.

Hari lain, mak tanya lagi pada abang, "Abang nak apa?"

Abang pun jawab: "Abang nak naik lori sampah!" Mak dukung Abang, tunggu depan rumah. Bila lori sampah lalu pagi itu menjalankan rutinnya mengutip sampah, Mak tahan lori itu.

"Encik, anak saya teringin naik lori ni. Boleh izinkan sebentar?" Pekerja itu tertawa mendengar kata-kata mak. Kemudian, mak angkat baju Abang dan beritahu perkara sama. Terus berubah mimik wajah mereka. Segera mereka angkat Abang, letakkan di tempat duduk pemandu. Ada antara pekerja itu yang memalingkan muka, tak sangup untuk melihat Abang lama-lama. Sedih agaknya. Begitulah seterusnya. Setiap hari, mak akan tanya pertanyaan yang sama. Kalau Abang nak tengok gajah, mak akan bawa Abang pergi zoo. Walaupun abang tak larat jalan, tak apa.

Mak dan abah tidak kisah, kami silih berganti dukung Abang. Abang pinta nak tengok burung, mak bawa Abang ke taman burung. Abang nak main permainan robot, mak bawa ke kompleks beli-belah yang ada permainan seperti itu. Ke mana saja Abang nak pergi dan apa sahaja yang Abang inginkan, semuanya mak tunaikan! Setiap hari juga mak tanya Abang nak makan apa. Macam-macam Abang teringin nak makan. Murtabak, nasi paprik, milo ais, cendol, air tebu, air bandung , rojak dan macam-macam lagi, semuanya mak tunaikan walaupun makanan itu Abang pinta pada pukul 3.00 pagi. 

Mak tahu dan faham, masa Abang bersama mak dan abah semakin suntuk!

27 Mac 2011- Abang semakin kritikal! Abang sudah tidak mampu untuk berkata-kata, apatah lagi untuk bergerak seperti biasa. Mata Abang kuyu dan Abang hanya mampu terbaring sambil memeluk Aina, anak patung kesayangan Abang. Mak segera pinta abah bawa Abang ke hospital.

"Kali ini kita bawa abang ke IJN, tapi kita mungkin akan keluar dengan tubuh abang yang sudah tidak bernafas!" Itulah kata-kata mak pada abah sebelum bertolak ke IJN. Mak mahu abah bersedia dan redha jika apa-apa berlaku. Sampai di IJN, abang terus ditempatkan di wad khas untuk pesakit kritikal.

5 April 2011- Mak telefon sekolah asrama Kakak sulung di Seremban. Mak minta pelepasan daripada cikgu untuk benarkan Kakak pulang.

"Adik tenat. Saya mahu kakak-kakaknya berada di sampingnya pada saat terakhir!" Mak pinta pada cikgu dan Kakak diizinkan pulang. Kemudian, Dr. Adura, doktor yang sinonim merawat abang juga datang melawat. Ketika itu mak ceritakan yang mak terkilan sangat tidak dapat tunaikan permintaan Abang yang mahukan kek berbentuk lori sampah.

7 April 2011- Pagi ini Dr. Adura datang melawat Abang lagi. Kemudian Dr. Adura beritahu ada surprise untuk Abang tengah hari ini. Rupa-rupanya, tengah hari itu tetamu yang juga rakan-rakan alam maya Dr. Adura datang membawa kek lori sampah yang Abang mahukan sebelum ini. Ada dua kek mereka bawa. Mak tak sangka, Dr Adura rajin menulis mengenai kisah abang didalam blognya dan ramai yang menawarkan diri untuk menyediakan kek yang abang pinta. Para tetamu bersama jururawat dan doktor menyanyikan lagu selamat ulang tahun untuk Abang. Tetapi abang kurang ceria, wajah Abang tampak letih dan nafas abang turun naik.

8 April 2011- Tengah hari ini, masih ada lagi tetamu datang membawa kek berbentuk lori warna pink untuk abang. Tetapi abang sangat lemah. Abang sekadar terbaring merenung kek itu. Malam itu, semasa jururawat mengambil tekanan darah Abang, bacaanya meningkat naik. Tetapi hati mak dapat merasakan yang Abang sekadar mahu meredakan keresahan hati mak. Malam itu, hanya mak berdua dengan Abang berada di dalam bilik. Mak pandang sayu wajah abang yang semakin lesu dan pucat. Mak duduk di sebelah Abang, mak peluk dan usap rambut Abang. Mak menangis teresak-esak bagai anak kecil.

Dalam tangis itu, mak katakan pada Abang, "Mak tahu Abang nak senangkan hati mak. Abang tak perlu buat macam tu. Mak tahu Abang nak pergi. Jangan tahan-tahan Abang. Pergilah menghadap Ilahi. Mak sudah sedia. Mak redha segalanya. Mak puas dapat sempurnakan apa sahaja hajat yang Abang pinta. Mak juga bangga kerana Allah hadirkan Abang dalam hidup mak walaupun seketika."

Abang hanya diam, memandang mak dengan pandangan lesu. Dan ketika itu mak menangis sepuas-puasnya. Mak juga berjanji bahwa mak tidak akan menangis lagi selepas itu! Ya, mak tidak akan menangis lagi biarpun abang sudah tiada lagi di dunia.

9 April 2011- Pagi itu mak pesan pada abah agar bawa semua anak-anak datang ke hospital. Masa Abang dah dekat sangat. Mak lihat Abang sudah kritikal. Wajah Abang sudah tampak biru, lebam! Dada Abang berombak, tercungap-cungap menarik nafas.

Abang sudah tidak mahu makan dan minum lagi sejak malam tadi. Pukul 8.00 pagi, abah dan kakak-kakak sampai. Mak suruh Kak Long bacakan Yaasin di sebelah Abang. Mak suruh abah baca juga, tapi bacaan abah tersekat-sekat kerana cuba menahan tangisnya.

Pukul 3.00 petang, Abang semakin lesu. Lantas mak ajak Abang keluar berjalan-jalan.

"Abang, abang nak tengok matahari tak? Jom kita turun kantin minum sambil tengok matahari!"

Abang hanya mengangguk lemah. Mak dukung Abang dan kita satu keluarga turun ke kantin. Abang mahu minum air coklat. Tapi Abang hanya minum seteguk. Kemudian, Abang lentukkan kepala pada bahu mak.

"Abang, tu tengok kat luar tu? nampak tak sinar matahari tu? Cantikkan?" Mak tunjuk pada abang sinar matahari yang kelihatan di celah-celah rintik hujan yang turun waktu itu. Abang angkat kepala melihat ke arah matahari itu. kemudian, abang menguap.

"Abang ngantuk!" Itu kata Abang dan kemudian abang terlentuk semula pada bahu mak. Tiba-tiba jantung mak berdegup kencang. "Bang, jom naik. Abang nak 'tidur'! Mak terus ajak abah dan kakak-kakak naik semula ke wad walaupun mereka belum sempat jamah makanan di atas meja.

Sampai sahaja di wad, mak terus baringkan Abang di atas katil.

Dan Abang terus merintih dalam nada yang lemah, "Makkk..sakit perut..!" 

Suara Abang amat perlahan dan amat sayu bunyinya. Lantas mak letak tapak tangan mak atas dahi Abang.

"Abang, hari ini, waktu ini, mak redhakan Abang pergi. Mak halalkan segala makan minum Abang. Mak halalkan air susu mak untuk Abang. Pergilah Abang. Mak izinkan Abang pergi!" Mak ucapkan kata-kata itu sambil merenung jauh ke dalam mata Abang yang semakin kuyu. Saat Abang sedang nazak itu, mak panggil kakak-kakak agar mengucup Abang selagi Abang masih bernafas. Mereka kucup pipi Abang bertalu-talu dan mula meraung dan menangis.

"Kakak! kalau kamu semua nak menangis, keluar dari bilik ini. Mak tak mahu Abang dengar kamu menangis! Jangan seksa Abang dengan tangisan kamu semua!" Mak marah mereka. Mak tidak mahu Abang lihat kami menangisi pemergian Abang. Mak tahu, Abang akan jadi lebih sedih dan berat hati untuk pergi bila melihat kami menangis di saat akhir sakaratulmaut menjemput Abang. Mak tidak mahu tambahkan lagi kesedihan Abang untuk meninggalkan kami. Abah pula hanya berdiri di penjuru bilik, meraup wajah menahan suara tangisannya. Jururawat yang ada dalam bilik juga menangis, mak suruh jururawat keluar dan tutup tirai bilik itu. Mak tak mahu orang luar lihat. Mak tak mahu ada orang menangis di saat Abang akan pergi. Setitis dua mengalir juga air mata mak. Tapi mak masih mampu tersenyum.

"Pergilah Abang. Mak izinkan. Mak izinkan.. pergilah.."

Dan perlahan-lahan mata abang yang layu tertutup rapat, genggaman tangan Abang pada jari mak semakin lemah dan akhirnya terlepas...

Pukul 3.50 petang, akhirnya Abang meninggalkan dunia fana ini. Innalillahiwainnailahirajiun.

Mak kucup dahi Abang. Mak bisikkan di telinga Abang, "Tenanglah Abang di sana . Suatu hari nanti, mak juga pasti akan turuti jejak Abang. Abang... tunggu mak di sana ya! Di syurga!"

Abang, sekarang mak sudah dapat jawapanya. Mengapa mak tidak menangis? Pertama, Abang telah di takdirkan menjadi ahli syurga yang akan membantu mak di sana nanti. Kedua, apa saja keinginan Abang semasa hayat abang telah mak tunaikan. Tiada lagi rasa terkilan di hati mak. Ketiga, segala hutang sebagai seorang ibu telah mak langsaikan semasa hayat Abang. Mak telah sunatkan dan buat akikah untuk Abang. Keempat, mak telah menjalankan tanggungjawab sepenuhnya, sentiasa berada di sisi Abang dan menggembirakan Abang setiap saat dan waktu. Kelima, mak rasa istimewa dipilih Allah untuk mendapat anak seperti Abang. Mak jadi 'kaya' dengan kehadiran Abang. Kaya kesabaran, kaya tawadhuk, kaya keredhaan , kaya keimanan, kaya kawan, kaya ilmu, dan kaya pengetahuan. Mak telah beri segalan-galanya melebihi seratus peratus untuk Abang. Mak telah beri yang terbaik dan mak telah berusaha hingga ke garisan penamat. Sebab itu mak tidak perlu menangis lagi.

Abang.. biarpun kini hidup mak dan abah terasa sunyi dan kosong tanpa Abang tapi... mak akan sentiasa tersenyum mengenangkan saat-saat terindah kehadiran Abang dalam hidup kami biarpun cuma sebentar. Abang dalam kisah ini adalah adik Iqbal Fahreen Hamdan, anak bongsu daripada lima beradik. Abang masuk hospital seawal usia dua minggu akibat menghidapi lima jenis kompilasi jantung termasuklah kekurangan injap, jantung berlubang dan saluran sempit. Abang telah menjalani pelbagai siri pembedahan seawal usia dua bulan dan ada antara pembedahannya yang gagal, malah abang pernah disahkan 'mati' apabila jantungnya berhenti berdenyut. Walaupun pada awalnya doktor mengjangkakan hayat abang tidak lama selepas lahir ke dunia, namun ternyata anak kecil ini mampu bertahan sehingga usia empat tahun untuk meninggalkan kenangan terindah dalam hidup Jamilah (ibu) dan Hamdan (bapa).





Al-Fatihah buat Allahyarham adik Iqbal Fahreen.

So Cruel !!!!!!!!!!!!! (Junko Furuta Torture and Murder)

THIS IS A TRUE STORY
"A high-school girl [junko furuta] was abducted by four teen aged hooligans while she was on her way to work. They took her to the house of a friend, held her in his bedroom, and for the next forty-five days enacted every imaginable form of abuse on her (and some you wouldn't want to imagine). They gang-raped her—both with their own bodies and with an assortment of foreign objects—beat her, kicked her, doused her extremities with lighter fluid and set her on fire, and probably did many other things to her that went undocumented by either her tormentors or the police. They mocked her pain. They held her down and dropped barbells on her stomach. This last bit of torture was more than she could withstand, and after going into convulsions she apparently either strangled on her own vomit or simply died from her beatings. When the boys were questioned later about why they didn't do anything during her seizure, they replied, “We assumed she was faking it.”
"She tried to escape, more than once. The first time, she was caught in the process of making a phone call. The second time, she ran into the parents of the boy who lived there; apparently they had known all along what was gong on. She begged them to help her, but they refused; his friend had criminal connections, and they didn't want to get into trouble, too. After her death, they taped her arms and legs together, threw her into a 55-gallon drum, filled it with cement, and dumped it in an empty lot. The body wasn't recovered until almost a year later. The ringleader of the whole incident served eight years in prison and is now a free man."

-What they did to her and the suffering-

These horrifying things done to Junko Furuta had been collected through the Japanese court trial of the case, and blogs from 1989. They show the pain that Junko Furuta had to endure before she was finally dead. All this had happened to her while she was still alive. They are disturbing, but the truth.





On November 22, 1989:
Junko Furuta was a girl in Japan who was held captive in a house by four boys. There, she was raped countless times, then tortured to death in unimaginable and incomprehensible ways for 44 days. She was 17 years old.

All of this had happened.
-
DAY 1: November 22, 1988: Kidnapped
Kept captive in house, and posed as one of boy's girlfriend
Raped (over 400 times in total)
Forced to call her parents and tell them she had run away
Starved and malnutritioned
Fed cockroaches to eat and urine to drink
Forced to masturbate
Forced to strip in front of others
Burned with cigarette lighters
Foreign objects inserted into her vagina/anus

DAY 11: December 1, 1988: Severely beat up countless times
Face held against concrete ground and jumped on
Hands tied to ceiling and body used as a punching bag
Nose filled with so much blood that she can only breath through her mouth
Dumbbells dropped onto her stomach
Vomited when tried to drink water (her stomach couldn't accept it)
Tried to escape and punished by cigarette burning on arms
Flammable liquid poured on her feet and legs, then lit on fire
Bottle inserted into her anus, causing injury

DAY 20: December10, 1989: Unable to walk properly due to severe leg burns
Beat with bamboo sticks
Fireworks inserted into anus and lit
Hands smashed by weights and fingernails cracked
Beaten with golf club
Cigarettes inserted into vagina
Beaten with iron rods repeatedly
Winter; forced outside to sleep in balcony
Skewers of grilled chicken inserted into her vagina and anus, causing bleeding

DAY 30: Hot wax dripped onto face
Eyelids burned by cigarette lighter
Stabbed with sewing needles in chest area
Left nipple cut and destroyed with pliers
Hot light bulb inserted into her vagina
Heavy bleeding from vagina due to scissors insertion
Unable to urinate properly
Injuries were so severe that it took over an hour for her to crawl downstairs and use the bathroom
Eardrums severely damaged
Extreme reduced brain size

DAY 40: Begged her torturers to "kill her and get it over with"

January 1, 1989: Junko greets the New Years Day alone
Body mutilated
Unable to move from the ground

DAY 44: January 4, 1989: The four boys beat her mutilated body with an iron barbell, using a loss at the game of Mah-jongg as a pretext. She is profusely bleeding from her mouth and nose. They put a candle's flame to her face and eyes.

Then, lighter fluid was poured onto her legs, arms, face and stomach, and then lit on fire. This final torture lasted for a time of two hours.

Junko Furuta died later that day, in pain and alone. Nothing could compare 44 days of suffering she had to go through.

When her mother heard the news and details of what had happened to her daughter, she fainted. She had to undergo a psychiatric outpatient treatment . Imagine her endless pain.

Her killers are now free men. Justice was never served, not even after 20 years.
They deserve a punishment much greater than they had put upon Furuta, for putting an innocent girl through the most unbearable suffering.



tumblr_l9pumj9Aka1qamdslo1_500.jpg



p/s : wanna know more detail about these matter..
Googling on 'Junko Furuta Torture and Murder'

Ini kisah kami


Ini kisah kami Ber-9..
Eh bukan2….. ini kisah kita semua….

M, S, R & C already know each other b4 masuk U… Same wif E, L & T..
Ukhuwah M.E.L.T.S.F.H.R.C. yg indah ni were build up since 1st semester at UUM.. Anak2 Sabah.. Negeri Di Bawah Bayu…Jarak yg jauh bukan batu penghalang utk mengejar cita2 d UUM.. Menggenggam azam d dalam diri.. Punya mimpi yg ingin d realisasi… Masing2 dgn watak & sikap masing2… Tp perbezaan itu yg membuat kami semua utuh… An3… Kisah kami.. Kisah yg penuh naik & turun nya.. Pahit & manis nya, KAMI sja yg merasainya.. Yg pastinya…, KAMI SAHABAT DUNIA AKHIRAT…

M : MUMUN

E : EUN

L : LIEQ

T : TUHEQ

S : SURIQ

F : FAZRIN

H : HAZRUL

R : RUSDI

C : CHIYO

Jika Ia Sebuah Ukhwah



Knp dgn Ukhwah ????
"Andai nnt Qeeta dh x dpt pertahankan ukhwah nie..."

"Allah sentiasa memberi jln klu Qeeta berusaha..."

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
avatarYawW eU aLL!!
Pleasure 2 dr0p by ;)

It Scrolling Me

my wish
be own self
only THEM
We are Apart
dean list coming soon
BALEK TANPA RASA (9.9)
22/10/2011 coming soon
faceblogger

facebook
xcad melody
shout here

ShoutMix chat widget
xcad was here...

Post Si Semut Cokelat

Xcad Si Semut Cokelat

Come Over